Fredrikstad open

2kommentarer

Fredrikstad open

Först så startar vi med varför jag ville göra detta- Jag har tränat på tränings studio till och från sedan jag var 15år sal timmar, spinning och vart borta i endel maskiner, som dom flesta i kvinnor tror jag. 2011 hade jag en god vän som startade en pt utbildning och inspirerade mig till att göra de samma efter lov orden om att detta skulle passa mig perfekt. Januari 2012 startade jag mina 6månader deltids studier hos AFPT och detta har visats sig vara det bästa beslutet och invisteringen jag har gjort fram tills nu. Trodde jag kunde endel om träning från förr men så var ju inte fallet, en helt ny värd öppnade sig och jag lärde mig massa. Både om hur man skall träna andra för att uppnå de resultaten som dom önskar men också om mig egen träning. Så Efter sommaren satte drömmen igång att gro någon stans långt inne. Ville utmana mig själv- ha ett mål med styrketräningen som jag hade börjat älska så högt.

December tog jag kontakt med Christian Egner som jag avtalade att möta efter jul och ny år- 14.01.2013 möttes vi och hade form sjekk, jag fick en diett, ett nytt tränings program och så var vi igång.

Fett% var på 22

Vikten var på 61kg

Jag var långt ifrån överviktig men det var endel som skulle göras och jag hade ingen aning om vad jag kastade mig in i eller hur min kropp skulle reagera på diet. Har sedan start legat på ca 50% protein, 35% karbs och 15% fett. Fokus på protein som ni ser!! Har inte haft en fri dag sedan dieten startade, har alltså inte unnat mig något sött eller o sunt, har inte ätit mer än det dieten tillåter och har inte druckit någon alkohol sedan nytt år.

Träningen har vart 4 splitt- Ben, Rygg, Bryst, Armar.

Detta skulle jag köra och så en dag vila och så på det igen. Mycket dålig på att ta vila, har ibland kört 10dagar på rad innan jag har tagit mig en fri dag. Men som sagt jag hade ingen aning om vad jag kastade mig in i och hur lång tid jag skulle behöva och om jag skulle klara att komma i form till Fredrikstad så jag har pressat mig själv väldigt hårt. Har också lärt känna min kropp ganska bra de sista året så har känt när det har vart dags att ta en fri dag från träningen.

Kardio- detta skulle jag ha i form utav intervaller. Första månaden körde jag detta 3 gånger i veckan men ju längre in på dieten jag kom desto mer sliten blev jag så tog beslutet av att hoppa över kardion. Detta funkade helt fint för mig men endel föredrar kardio både i form utav morgon promenad och intervaller efter styrka. Personligen så hatar jag kardio, iaf när du MÅSTE göra det och när du inte har någon energi till det.

 

Dessa 12 veckorna har gått väldigt upp och ner men kommer nog först och främst minnas dom som otroligt lärorika då jag lärt mig massa, har lärt så otroligt mycket om sporten men inte mins om mig själv. Till nästa gång vet jag vad jag skall göra annorlunda och planera lite efter erfaringarna jag fått från denna vintern/våren.

 

Fredrikstad open 06.04.2013

Har haft turen som har haft med mig världens bästa team partner- Therese <3 När jag såg henne stå och vänta på mig på Oslo S så kände jag att detta ordnar sig, oron i magen försvann lite. Vi satte oss på tåget med våra mat lådor med kyckling och sparris och timmen till Fredrikstad bara försvann. Inveiningen var på fredagen mellan 18-21 så vi skulle sova där natten till lördag. Var så otroligt skönt att få komma på plats och att bara fokusera på det som skulle hända, planera, förbereda men inte minst att vara med likasinnade som gick igenom samma nervositet och stress.

 

Klockan 17.00 så ströp vi vattnet- inget mer vatten förens efter tävlingen. Nu skulle kroppen torka ut. Efter det så skulle färgen på, ett lager för inveining (mäter längden för att veta vilken klass man skall vara med i). Den gick fint, 164,7cm mättes jag till vilken innebar som väntat den långa klassen (+163cm). Väldigt skönt att ha det färdigt nu var det bara att slappna av och ligga med benen högt på hotell rummet. Så var klockan 20.00!! Detta innebar VIN och biff med min kjära Therese- som vi hade längtat efter denna stund.  

Då var det dags att dusja bort första laget med färg och lägga ett nytt för det var dags att sova. Klockan ställdes på 06.30  och det tog inte lång tid efter att vi lags huvudet på kudden tills båda sov. Tur var la det, hade vart rädd för att inte kunna sova dagen för pga alla nerver men det gick lätt som en plätt. Lite tack vare en låång vecka, vinet men inte minst för att jag låg bredvid världens bästa kvinna!!

 

Morgonen

Vi vaknade båda 2 för klockan ringde och gick upp för att se oss i spegeln, haha vi såg ju inte klocka ut- bruna och fläckiga. Men det hör lite till och vi var allt för kaffe sugna för att orka göra något åt det. Vi hoppade i våra mjukiskläder och skyndade oss ner till hotell frukosten. Det var inte dags att kasta i sig mat riktigt ännu men det innebar att kasta sig över allt gott och smuggla med sig upp på hotell rummet. 10mini croissanter, 10 mini tuber med nutella och 4 mini blå mögel ostar resulterade min buffe plundring utav av, detta skulle jag få äta om några timmar. Sedan satte vi oss med våran kaffe och njöt.

 

Hade fått beskjed om att vi i långa bikini skulle på scen ca kl 12.00 så i tron om att jag hade gott om tid satte vi igång med att lägga et nytt lager med färg. Klockan 08.00 dör Connie och Tone upp, de skulle vara våra delegater och hjälpa oss med allt vi skulle behöva hjälp med. Dessa två kvinnor hade vi aldrig klarat oss utav, vilket otroligt bra jobba dom gjorde och för ett par underbara kvinnor!!

Klockan 08.30 får vi en telefon om att det skall vara eliminering för den långa bikini klassen kl 09.00, det var 18 stycken tjejer i den klassen som skulle ner till 15, efter invägningen på kvällen för så hade det visats sig att 3 stycker blivit flyttade till den långa klassen och detta hade inte vi fått mes oss. Shit!! 30min och där står jag naken och håller på att få färgen lagd, utan smink, hår, naglar eller något. Här fick vi testa stress nerverna alla 4, men efter lite trolleri så stod jag där redo att gå på scenen för första gången i mitt liv. Elimineringen gick fint och jag kunde nu slappna av, äta lite mat, ordna med smink, hår, färg på nytt och inte minst ligga med benen högt (samlas mycket vätska i benen) och slappna av. Lyssna på musik, tänka igenom scen uppträdandet och svara på alla fina SMS och facebook medelanden.

Dagen var lång och massa, massa väntan. Klockan 13.00 så var det dags igen. Andra gången jag skulle upp på scen, mycket mer nerver denna gången faktiskt. Första gången blev jag ju kastat ut i det och var mer stressad än nervös. Att stå och vänta bak scenen, frusen, hungrig, törstig, trött, sliten, lycklig, förväntansfull och nervös är en obeskrivlig känsla. Man både älskar det och hatar det- märkligaste är att så fort man kommer ut på scen så försvinner allt det där. Det är helt underbart kul att få vara på den scenen med alla andra fina tjejer. Otroligt god stämning i publiken och man hör sitt namn roppas från publiken av nära och kära. Det är lycka, det gör alla dessa tunga veckorna värt det!

 

Jag gick inte vidare till final denna gången men är otroligt stolt, nöjd och glad över vad jag åstadkommit under så kort tid. Jag måste också erkänna att jag var väldigt glad över att få sätta mig på golvet och öppna min smash påse och känna den underbara smaken, croissanterna med nutella, protein baren och min påsk marsipan smakade också helt underbart. Men smashen vann första platsen (köpt en till påse till söndag!!)

 

 

 

Mött så många fina och underbara människor denna resa- vet inte helt vad jag skall börja i allt tackande. Men den kommer lite mer personlig till er alla. Nu är det 2 dagar kvar tills nästa tävling och sen skall jag ha lite paus från denna cirkus. Träna och bli stark igen, äta god mat och umgås med nära och kära som jag inte sett på en evighet.

 

Skall skriva en uppdatering om Oslo grand prix också sen skall jag baka en massa nästa vecka och dela ALLT här.

2 kommentarer

Hege

14 Apr 2013 17:28

Hei Gabriella! Jeg fikk ikke sett deg idag i Oslo konserthus, men jeg har fulgt med på internet. Du ser SMASHING ut. Lykke til, klem Hege

Carro

19 Jun 2013 09:21

Oj, vilken otroligt fin bikiniform du var i!!! Underbar utstrålning dessutom. Jag ska köra min debut i Bikinifitness den 3 augusti. Kommer inte att hinna i precis den form jag vill, då tävlingen bestämdes sent och födde barn i höstas... men det är ju en bra erfarenhet till framtida tävlingar.

Du skrev att du hade 22% fett i januari, får man fråga vad du låg på, på tävlingsdagen? Det är ju visserligen individuellt det där med %, men det är intressant att veta :) Tycker som sagt var att du hade en otrolig fysik på tävlingen :)

Ha en fin dag!

Svar: Tusen tack Carro, så kul att du skall tævla!! Det ær bland det bæsta jag gjort i mitt liv och fick absolut mersmak. Nu vill jag dock bli lite større och testa body fitness. Du har 6 veckor kvar och du får gjort MASSOR på den tiden, tro mig.. Det var de sista 6 veckorna som dom stora førændringarna hænde på min kropp. Men kom ihåg att varje dag ræknas och man måste bita ihop på slutet, huvudet och kroppen børjar bli slitna men det ær vært det nær du kommer till tævlings dagen. Massa hejja till dig!!! :)Jag gjorde min sista kroppsanalys den 21/3, 3 veckor før sista tævlingen som var den 14/4 så vet tyværr inte vad fett% var på... Lite trist nu i efterhand måste jag erkænna. Den 21/3 var den iaf på 9.49% och jag vægde 53kg, på tævlingsmorgon vægde jag 47.7 dock så var sækert 3kg vætska (vægde 51kg på morgonen efter massa vatten, mat och choklad) så var iaf under 9%. Målet var att komma på 10-12% så 9 var egentligen allt før lågt før bikini. Men som du skrev sjælv så ær ju fett% vældigt individuellt så inget man skall hænga sig upp i allt før mycket. Viktigaste ær att ha kul och njuta av dagen, allt ær en lærdom och så vet du vad du skall jobba mer på næsta gång :)Massa lycka till!!!! Gabriella
None None

Kommentera

Publiceras ej